Usuwanie papy na budowie

usuwanie papy

Jeśli planujesz modernizację budynku, to powinieneś przygotować się także na dużą ilość odpadów. Wśród nich często pojawia się papa.

Wełna mineralna oraz papa są materiałami powszechnie wykorzystywanymi na budowach i podczas remontów do ocieplania nieruchomości oraz innych prac na terenie prywatnych i komercyjnych obiektów. Ich usuwanie oraz utylizacja może jednak okazać się problematyczna, zwłaszcza gdy odpadów jest sporo.

Papa jest odpadem klasyfikowanym pod kodem 17 03 80. Zagospodarowanie papy jako odpadu jest kosztowne, dlatego też jest to usługa droższa niż wywóz czystego gruzu lub też nawet wywóz odpadów pobudowlanych i poremontowych. Papa jest odpadem innym niż niebezpieczne klasyfikowanym pod kodem 17 03 80 i jest to połączenie nasączonej masą bitumiczną tektury z włókniną i mineralną posypką. Przez to odpad ten jest kłopotliwy w zagospodarowaniu

Papa, czyli materiał wykorzystywany do izolacji pokryć dachowych lub fundamentów. Jest produkowany w procesie nasączania masą smołową lub asfaltową tektury lub włókna szklanego. Starej papy również nie można umieścić w kontenerze na śmieci zmieszane ani składować na terenie posesji. Dlaczego? Bo odpad oznaczany kodem 17 03 80 – odpadowa papa – jest bowiem groźny dla środowiska naturalnego.

A co zrobić w sytuacji, kiedy pobliski punkt nie przyjmuje tego typu pozostałości budowlanych? W tym przypadku z pomocą przychodzą wyspecjalizowane firmy, które zajmują się wypożyczaniem kontenerów na odpady niebezpieczne lub specjalne oraz ich profesjonalnym wywozem. Skorzystanie z tego typu usług nie tylko chroni przed mandatem, ale również gwarantuje, że utylizacją papy zajmie się odpowiedni podmiot. Firmy zajmujące się wywozem dysponują specjalistycznym sprzętem i wiedzą na temat prawidłowych metod wywozu i utylizacji różnego rodzaju odpadów.

Budownictwo w Polsce

Definicję tej branży określa ustawa o prawie budowlanym z dnia 7 lipca 1994 r. (Dz.U.Nr 89, poz 414). Składają się na nią 3 różne ustawy, które regulują sfery zamówień publicznych, jakimi są roboty budowlane. Ustawy te wzajemnie się dopełniają, są nimi:

1. Prawo zamówień publicznych – dotyczy ono robót budowlanych jako zamówienia publicznego. Reguluje ono cały proces udzielenia zamówienia oraz zasady co do tego szczególnego przedmiotu zamówienia. W prawie zamówień publicznych, roboty budowlane są umieszczone min. w art. 13 p.z.p gdzie są określone trzy podstawowe kategorie przedmiotu zamówienia publicznego – usługi, dostawy i roboty budowlane:

“Art. 13a. 1.  Zamawiający, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1  i 2, oraz  ich  związki, nie  później niż 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ, sporządzają plany postępowań o udzielenie zamówień, jakie przewidują przeprowadzić w danym roku finansowym oraz zamieszczają je na stronie internetowej.

2. Plan postępowań o udzielenie zamówień zawiera w szczególności informacje dotyczące:

1) przedmiotu zamówienia;

2) rodzaju zamówienia według podziału na zamówienia na roboty budowlane, dostawy lub usługi;

3) przewidywanego trybu lub innej procedury udzielenia zamówienia;

4) orientacyjnej wartości zamówienia;

5) przewidywanego terminu wszczęcia postępowania w ujęciu kwartalnym lub miesięcznym.”

Roboty budowlane są tu zidentyfikowane jako odesłanie do odpowiednich zapisów prawa budowlanego. Regulacje dotyczące zamówień na roboty budowlane znajdują się również w art. 40 p.z.p., w art. 30 p.z.p gdzie odnoszą się do sposobu opisu przedmiotu zamówienia, oraz w art. 33 i 35 p.z.p. odnośnie ustalania wartości zamówienia i terminów.

2. Prawo budowlane pozwala poprawnie zdefiniować przedmiot zamówienia jakim są roboty budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118).

3. Kodeks cywilny, w art. 647-658, odnosi się do umowy o roboty budowlane, dotyczy formy tej umowy, zakresu robót, zapłaty, odpowiedzialności za szkody, szczegółów odbioru robót oraz o prawie odstąpienia od umowy. Na jego podstawie można ocenić stosunek prawny łączący obie strony – wykonawczą i zlecającą oraz konsekwencje cywilnoprawne w związku z zawarciem umowy.

Wszystkie trzy ustawy mają za zadanie regulować wzajemnie dopełniające się sfery zamówień publicznych, których przedmiotem są roboty budowlanych.

Firmy remontowo-budowlane to najpopularniejszy typ działalności w praktycznie każdym województwie. Jedynie na Mazowszu ustępują pod tym względem usługom finansowym i doradczym, zajmując drugie miejsce (55 159 podmiotów). 

W sąsiednim województwie łódzkim usługi budowlano-remontowe zajmują pierwsze miejsce z wynikiem 20669 firm. Na Śląsku w tej branży działa 36 776 podmiotów, a w Wielkopolsce 56 794 firm. Przedsiębiorstwa z sektora usług budowlano-remontowych stanowią również większość na Pomorzu: o sile tej branży stanowi 27 647 działalności. Podobna zależność jest również widoczna na Podkarpaciu, gdzie działa 18 108 firm budowlano-remontowych.

Definicję tej branży określa ustawa o prawie budowlanym z dnia 7 lipca 1994 r. (Dz.U.Nr 89, poz 414). Składają się na nią 3 różne ustawy, które regulują sfery zamówień publicznych, jakimi są roboty budowlane. Ustawy te wzajemnie się dopełniają, są nimi:

1. Prawo zamówień publicznych – dotyczy ono robót budowlanych jako zamówienia publicznego. Reguluje ono cały proces udzielenia zamówienia oraz zasady co do tego szczególnego przedmiotu zamówienia. W prawie zamówień publicznych, roboty budowlane są umieszczone min. w art. 13 p.z.p gdzie są określone trzy podstawowe kategorie przedmiotu zamówienia publicznego – usługi, dostawy i roboty budowlane:

“Art. 13a. 1.  Zamawiający, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1  i 2, oraz  ich  związki, nie  później niż 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ, sporządzają plany postępowań o udzielenie zamówień, jakie przewidują przeprowadzić w danym roku finansowym oraz zamieszczają je na stronie internetowej.

2. Plan postępowań o udzielenie zamówień zawiera w szczególności informacje dotyczące:

1) przedmiotu zamówienia;

2) rodzaju zamówienia według podziału na zamówienia na roboty budowlane, dostawy lub usługi;

3) przewidywanego trybu lub innej procedury udzielenia zamówienia;

4) orientacyjnej wartości zamówienia;

5) przewidywanego terminu wszczęcia postępowania w ujęciu kwartalnym lub miesięcznym.”

Roboty budowlane są tu zidentyfikowane jako odesłanie do odpowiednich zapisów prawa budowlanego. Regulacje dotyczące zamówień na roboty budowlane znajdują się również w art. 40 p.z.p., w art. 30 p.z.p gdzie odnoszą się do sposobu opisu przedmiotu zamówienia, oraz w art. 33 i 35 p.z.p. odnośnie ustalania wartości zamówienia i terminów.

2. Prawo budowlane pozwala poprawnie zdefiniować przedmiot zamówienia jakim są roboty budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118).

3. Kodeks cywilny, w art. 647-658, odnosi się do umowy o roboty budowlane, dotyczy formy tej umowy, zakresu robót, zapłaty, odpowiedzialności za szkody, szczegółów odbioru robót oraz o prawie odstąpienia od umowy. Na jego podstawie można ocenić stosunek prawny łączący obie strony – wykonawczą i zlecającą oraz konsekwencje cywilnoprawne w związku z zawarciem umowy.

Wszystkie trzy ustawy mają za zadanie regulować wzajemnie dopełniające się sfery zamówień publicznych, których przedmiotem są roboty budowlanych.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*