Ekspertyzy techniczne budynków
W przypadku gdy konieczne są ekspertyzy techniczne budynków, należy skorzystać z usług rzeczoznawcy budowlanego. Ekspertyza techniczna to szczegółowe badanie zawierające opisy, zdjęcia, obliczenia oraz wnioski.
Ma ona na celu ocenę stanu budynku i jego przydatności do dalszego użytkowania lub planów przebudowy budynku. Wszelkie powstałe uszkodzenia, typu rysy, pęknięcia, zawilgocenia, zagrzybienia muszą zostać ocenione w kontekście przyczyn ich powstania. Na końcu będą zalecenia dotyczące sposobu naprawy tych uszkodzeń.
Przegląd okresowy obiektów budowlanych
Są one konieczne dla zapewnienia utrzymania obiektów budowlanych we właściwym stanie. Powinien je zapewnić właściciel lub zarządca obiektu budowlanego. Kontroli podlegają instalacje elektryczne, gazowe i piorunochronne a także przewody kominowe. Mogą być one przeprowadzane przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia. Naruszenie podstawowych obowiązków związanych z tymi kontrolami zagrożone jest sankcją karną.
Nadzór inwestorski na budowie
Jest on sprawowany przez inspektora nadzoru inwestorskiego. Może zostać ustanowiony dobrowolnie lub obligatoryjnie, w przypadku szczególnie skomplikowanych robót budowlanych. Jest to też sposób na zabezpieczenie interesów inwestora, który nie posiada wiedzy technicznej. Inspektor nadzoru inwestorskiego nadzoruje i kontroluje prace prowadzone przez kierownika budowy.
Budownictwo w Polsce
Rynek budowlany jest oczywiście bardzo rozbudowany, a działające w nim firmy wykonują różne typy prac i świadczą bardzo rozbudowane pakiety usług. W bazie firm znajduje się aż 700 646 podmiotów zajmujących się budownictwem, usługami i materiałami budowlanymi. Największa grupa (494 577) skupia się na usługach budowlano-remontowych, 61 494 zapewnia materiały budowlane, a 131 481 specjalizuje się w budowie instalacji.
Aż 110 555 podmiotów w kraju zajmuje się budową mieszkań i domów. Na rynku nie brakuje również firm ze znacznie węższą specjalizacją: 12 348 firm zapewnia demontaż i rozbiórkę, 38 zajmuje się geodezją i geologią, 21 227 konstrukcjami i pokryciami dachowymi, 62 nadzorem budowlanym, 11472 przygotowaniem terenu pod budowę, 84 robotami ziemnymi, 25028 stolarką budowlaną, 20 usługami ciesielskimi, 18 usługami zbrojarskimi a 21 187 projektowaniem.
Definicję tej branży określa ustawa o prawie budowlanym z dnia 7 lipca 1994 r. (Dz.U.Nr 89, poz 414). Składają się na nią 3 różne ustawy, które regulują sfery zamówień publicznych, jakimi są roboty budowlane. Ustawy te wzajemnie się dopełniają, są nimi:
1. Prawo zamówień publicznych – dotyczy ono robót budowlanych jako zamówienia publicznego. Reguluje ono cały proces udzielenia zamówienia oraz zasady co do tego szczególnego przedmiotu zamówienia. W prawie zamówień publicznych, roboty budowlane są umieszczone min. w art. 13 p.z.p gdzie są określone trzy podstawowe kategorie przedmiotu zamówienia publicznego – usługi, dostawy i roboty budowlane:
“Art. 13a. 1. Zamawiający, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2, oraz ich związki, nie później niż 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ, sporządzają plany postępowań o udzielenie zamówień, jakie przewidują przeprowadzić w danym roku finansowym oraz zamieszczają je na stronie internetowej.
2. Plan postępowań o udzielenie zamówień zawiera w szczególności informacje dotyczące:
1) przedmiotu zamówienia;
2) rodzaju zamówienia według podziału na zamówienia na roboty budowlane, dostawy lub usługi;
3) przewidywanego trybu lub innej procedury udzielenia zamówienia;
4) orientacyjnej wartości zamówienia;
5) przewidywanego terminu wszczęcia postępowania w ujęciu kwartalnym lub miesięcznym.”
Roboty budowlane są tu zidentyfikowane jako odesłanie do odpowiednich zapisów prawa budowlanego. Regulacje dotyczące zamówień na roboty budowlane znajdują się również w art. 40 p.z.p., w art. 30 p.z.p gdzie odnoszą się do sposobu opisu przedmiotu zamówienia, oraz w art. 33 i 35 p.z.p. odnośnie ustalania wartości zamówienia i terminów.
2. Prawo budowlane pozwala poprawnie zdefiniować przedmiot zamówienia jakim są roboty budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118).
3. Kodeks cywilny, w art. 647-658, odnosi się do umowy o roboty budowlane, dotyczy formy tej umowy, zakresu robót, zapłaty, odpowiedzialności za szkody, szczegółów odbioru robót oraz o prawie odstąpienia od umowy. Na jego podstawie można ocenić stosunek prawny łączący obie strony – wykonawczą i zlecającą oraz konsekwencje cywilnoprawne w związku z zawarciem umowy.
Wszystkie trzy ustawy mają za zadanie regulować wzajemnie dopełniające się sfery zamówień publicznych, których przedmiotem są roboty budowlanych.
Budownictwo przemysłowe w Polsce przechodziło słabszy okres szczególnie na początku obecnej dekady i u schyłku poprzedniej. Podobnie przedstawiała się sprawa z budownictwem indywidualnym. Jednak obecnie ten specyficzny sektor budownictwa jakim jest budownictwo przemysłowe notuje z roku na rok widoczną poprawę.
Łączna wartość inwestycji w budownictwie przemysłowym stale rośnie. Budownictwo przemysłowe obejmuje swym zakresem inwestycje związane z energetyka, budowę rurociągów, magazynów i innych budynków przemysłowych oraz fabryk. W ostatnich latach budownictwo przemysłowe odnotowało zarówno wzrost popytu, jak i wzrost podaży. Inwestorzy mają możliwość wyboru wykonawców spośród wielu wyspecjalizowanych przedsiębiorstw.
Dość niedomagający polski system fiskalny sprawia, że duża część inwestorów z branży budownictwa przemysłowego ucieka za granicę. Zjawisko jest powszechne i jeśli rząd krajowy nie będzie potrafił zatrzymać polskich inwestorów, kapitał będzie stale odpływał.
Mimo że budownictwo przemysłowe w Polsce generuje ogromne zyski, straty ze względu na nieprzystępne przepisy prawa odstraszają potencjalnych kontrahentów i inwestorów. Ucieczka przed wysokimi składkami ZUS i podatkami osiągnęła już skalę niemalże masową. Do 2013 za granicę przeniosło się kilkadziesiąt tysięcy polskich przedsiębiorców.
Dodaj komentarz