Odpowiedzialność na budowie

W miejscu prowadzenie robót budowlanych istnieje duże prawdopodobieństwo wypadku. Często jest to wynik nieprzestrzegania przepisów BHP. Powodem może być ich nieznajomość albo też lekceważenie. Trzeba sobie uświadomić, że brak dbałości w tym zakresie może skutkować odpowiedzialnością karną. Osoby, które szczególnie powinny dbać o realizację zasad BHP, to kierownik budowy i inspektor nadzoru inwestorskiego. Realizacja inwestycji budowlanych, większych nieruchomości ze względu na bardziej skomplikowany charakter robót ma z reguły zapewniony nadzór inwestorski na budowie. Zabezpiecza to interes inwestora, który z reguły nie ma odpowiedniego wykształcenia technicznego.

odpowiedzialnosc-na-budowie

Przegląd okresowy obiektów budowlanych musi być przeprowadzany zgodnie z przepisami prawa budowlanego. W przypadku stwierdzonych nieprawidłowości należy usunąć uszkodzenia oraz uzupełnić braki, które mogłyby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia, mienia lub środowiska, a w szczególności mogą być powodem katastrofy budowlanej.

Rzeczoznawca, który przeprowadza ekspertyzy techniczne budynków będzie potrzebny, gdy stary, zniszczony budynek ma zostać przebudowany. W jego ekspertyzie znajdą się opisane uszkodzenia powstałe w budynku, typu pęknięcia, zawilgocenia, zagrzybienia oraz wnioski z których będzie wynikać dlaczego powstały i zalecenia co do sposobu ich usunięcia. Niezastosowanie się do treści ekspertyzy może skutkować nawet katastrofą budowlaną, ponieważ uwzględnia ona wszystkie parametry budynku, a szczególnie jego wady.

Budownictwo w Polsce

Prawie połowa budynków mieszkalnych w Polsce to te z okresu PRL. Dodatkową grupę stanowią budynki postawione jeszcze w okresie II RP i wcześniej. Pozostała część to budownictwo współczesne. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego dotyczącego budownictwa mieszkaniowego w Polsce, od stycznia do kwietnia 2015 roku oddano do użytku 41839 mieszkań. Dodatkowo raport Głównego Urzędu Statystycznego mówi o tym, że w analogicznym okresie wydano również 53944 pozwolenia na budowę mieszkań, co stanowi ponad 10% wzrostu w porównaniu z pierwszym kwartałem ubiegłego roku.

GUS badał również koniunkturę w budownictwie. Inwestorzy skarżyli się na niedobór wykwalifikowanej kadry pracowniczej, na niepewną sytuację gospodarczą oraz różnorodne koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w tym sektorze. Inwestorzy w branży budownictwa zwrócili uwagę również na niejasne i niespójne przepisy prawa budowlanego. Jak widać zostało jeszcze dużo do zrobienia, jednak ilość inwestycji w budownictwie może powodować umiarkowany optymizm. Dynamika budownictwa w Polsce pozwala wierzyć, że może być tylko lepiej.

Dużo informacji na temat budownictwa w Polsce dostarcza nam wydana przez GUS publikacja “Budownictwo- Wyniki Działalności w 2013 R.” . Na oficjalnej stronie Głównego Urzędu Statystycznego możemy zapoznać się z nią w sposób szczegółowy. W tej obszernej, polsko-angielskiej publikacji, zawarto istotne informacje na temat wyników budownictwa w omawianym okresie ze szczególnym uwzględnieniem produkcji budowlano - montażowej. W Polsce na przestrzeni ostatnich lat rozwój branży budowlanej przypomina sinusoidę, okresy spadku przeplatają się z okresami wzrostu liczby wznoszonych budynków.

Branża budowlana cechuje się różnymi możliwościami i wielowarstwowością. Jest to istotne ze względu na ilość usług jakie zaliczają się do budowlanych: budowa, przebudowa, montaż, remont czy rozbiórka.

Dodatkowo można do tego pojęcia wliczyć specjalistyczne roboty budowlane, wznoszenie budynków, budowa obiektów inżynierii zarówno lądowej jak i wodnej. 

Branża budowlana określa potężne firmy, z własnym zapleczem maszyn i fachowców, oraz małe przedsiębiorstwa pracujące przy drobnych zleceniach. Jak widać, pod to pojęcie można podpiąć wiele czynności nie tylko stricte budowlanych. Jest to branża charakteryzująca się bardzo szybkim rozwojem i stałym zapotrzebowaniem na wykwalifikowanych pracowników. 

Składa się z wykonawców i podwykonawców wzajemnie od siebie zależnych. Stały rozwój jest nieodłącznym elementem tej branży.

Definicję tej branży określa ustawa o prawie budowlanym z dnia 7 lipca 1994 r. (Dz.U.Nr 89, poz 414). Składają się na nią 3 różne ustawy, które regulują sfery zamówień publicznych, jakimi są roboty budowlane. Ustawy te wzajemnie się dopełniają, są nimi:

1. Prawo zamówień publicznych – dotyczy ono robót budowlanych jako zamówienia publicznego. Reguluje ono cały proces udzielenia zamówienia oraz zasady co do tego szczególnego przedmiotu zamówienia. W prawie zamówień publicznych, roboty budowlane są umieszczone min. w art. 13 p.z.p gdzie są określone trzy podstawowe kategorie przedmiotu zamówienia publicznego – usługi, dostawy i roboty budowlane:

“Art. 13a. 1.  Zamawiający, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1  i 2, oraz  ich  związki, nie  później niż 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ, sporządzają plany postępowań o udzielenie zamówień, jakie przewidują przeprowadzić w danym roku finansowym oraz zamieszczają je na stronie internetowej.

2. Plan postępowań o udzielenie zamówień zawiera w szczególności informacje dotyczące:

1) przedmiotu zamówienia;

2) rodzaju zamówienia według podziału na zamówienia na roboty budowlane, dostawy lub usługi;

3) przewidywanego trybu lub innej procedury udzielenia zamówienia;

4) orientacyjnej wartości zamówienia;

5) przewidywanego terminu wszczęcia postępowania w ujęciu kwartalnym lub miesięcznym.”

Roboty budowlane są tu zidentyfikowane jako odesłanie do odpowiednich zapisów prawa budowlanego. Regulacje dotyczące zamówień na roboty budowlane znajdują się również w art. 40 p.z.p., w art. 30 p.z.p gdzie odnoszą się do sposobu opisu przedmiotu zamówienia, oraz w art. 33 i 35 p.z.p. odnośnie ustalania wartości zamówienia i terminów.

2. Prawo budowlane pozwala poprawnie zdefiniować przedmiot zamówienia jakim są roboty budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118).

3. Kodeks cywilny, w art. 647-658, odnosi się do umowy o roboty budowlane, dotyczy formy tej umowy, zakresu robót, zapłaty, odpowiedzialności za szkody, szczegółów odbioru robót oraz o prawie odstąpienia od umowy. Na jego podstawie można ocenić stosunek prawny łączący obie strony – wykonawczą i zlecającą oraz konsekwencje cywilnoprawne w związku z zawarciem umowy.

Wszystkie trzy ustawy mają za zadanie regulować wzajemnie dopełniające się sfery zamówień publicznych, których przedmiotem są roboty budowlanych.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*