Odpowiedzialność na budowie

W miejscu prowadzenie robót budowlanych istnieje duże prawdopodobieństwo wypadku. Często jest to wynik nieprzestrzegania przepisów BHP. Powodem może być ich nieznajomość albo też lekceważenie. Trzeba sobie uświadomić, że brak dbałości w tym zakresie może skutkować odpowiedzialnością karną. Osoby, które szczególnie powinny dbać o realizację zasad BHP, to kierownik budowy i inspektor nadzoru inwestorskiego. Realizacja inwestycji budowlanych, większych nieruchomości ze względu na bardziej skomplikowany charakter robót ma z reguły zapewniony nadzór inwestorski na budowie. Zabezpiecza to interes inwestora, który z reguły nie ma odpowiedniego wykształcenia technicznego.

odpowiedzialnosc-na-budowie

Przegląd okresowy obiektów budowlanych musi być przeprowadzany zgodnie z przepisami prawa budowlanego. W przypadku stwierdzonych nieprawidłowości należy usunąć uszkodzenia oraz uzupełnić braki, które mogłyby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia, mienia lub środowiska, a w szczególności mogą być powodem katastrofy budowlanej.

Rzeczoznawca, który przeprowadza ekspertyzy techniczne budynków będzie potrzebny, gdy stary, zniszczony budynek ma zostać przebudowany. W jego ekspertyzie znajdą się opisane uszkodzenia powstałe w budynku, typu pęknięcia, zawilgocenia, zagrzybienia oraz wnioski z których będzie wynikać dlaczego powstały i zalecenia co do sposobu ich usunięcia. Niezastosowanie się do treści ekspertyzy może skutkować nawet katastrofą budowlaną, ponieważ uwzględnia ona wszystkie parametry budynku, a szczególnie jego wady.

Budownictwo w Polsce

Firmy remontowo-budowlane to najpopularniejszy typ działalności w praktycznie każdym województwie. Jedynie na Mazowszu ustępują pod tym względem usługom finansowym i doradczym, zajmując drugie miejsce (55 159 podmiotów). 

W sąsiednim województwie łódzkim usługi budowlano-remontowe zajmują pierwsze miejsce z wynikiem 20669 firm. Na Śląsku w tej branży działa 36 776 podmiotów, a w Wielkopolsce 56 794 firm. Przedsiębiorstwa z sektora usług budowlano-remontowych stanowią również większość na Pomorzu: o sile tej branży stanowi 27 647 działalności. Podobna zależność jest również widoczna na Podkarpaciu, gdzie działa 18 108 firm budowlano-remontowych.

Sektor budownictwa drogowego w Polsce daje pole do popisu inwestorom. Stan nawierzchni polskich dróg pozostawia wiele do życzenia. Sytuacja jednak powoli się polepsza. Coraz więcej dobrego, dzieje się w sferze budownictwa drogowego. Miejmy nadzieję, że ten trend się utrzyma.

Rokrocznie powstają nowe inicjatywy wspierające krajowe budownictwo drogowePrzykładowo polska placówka naukowa Instytut Badawczy Dróg i Mostów, za pomocą ekspertyz i konsultacji wspiera inwestycje, modernizacje oraz remonty dróg i mostów. Prace badawcze, a także wdrożeniowe realizują zakłady placówki. Są to między innymi zakład betonu, diagnostyki nawierzchni czy zakład technologii nawierzchni.

Kolejnym przykładem, jednak o innej specyfice, jest Unia Rynku Budowlano-Inwestycyjnego działająca na rzecz zmiany istniejących regulacji prawa aby były bardziej przyjazne dla inwestycji w budownictwie. Celem nadrzędnym Unii Rynku jest obniżenie kosztów budowy infrastruktury drogowej, kosztów budownictwa mieszkaniowego i innych, poprzez zminimalizowanie biurokracji i skrócenie czasu na uzyskanie niezbędnych pozwoleń.

Instytucji wspierających w taki czy inny sposób budownictwo drogowe i inne jego rodzaje, jest w Polsce bardzo dużo. Nie sposób nawet wspomnieć o wszystkich. Pokazuje to jednak najdobitniej, że jest to temat cieszący się żywym zainteresowaniem, a branża charakteryzuje się stałym progresem, mimo gorszych okresów, szczególnie na przełomie ustrojowym oraz na początku obecnej dekady.

Sektor budownictwa drogowego w Polsce daje pole do popisu inwestorom. Stan nawierzchni polskich dróg pozostawia wiele do życzenia. Sytuacja jednak powoli się polepsza. Coraz więcej dobrego, dzieje się w sferze budownictwa drogowego. Miejmy nadzieję, że ten trend się utrzyma.

Rokrocznie powstają nowe inicjatywy wspierające krajowe budownictwo drogowePrzykładowo polska placówka naukowa Instytut Badawczy Dróg i Mostów, za pomocą ekspertyz i konsultacji wspiera inwestycje, modernizacje oraz remonty dróg i mostów. Prace badawcze, a także wdrożeniowe realizują zakłady placówki. Są to między innymi zakład betonu, diagnostyki nawierzchni czy zakład technologii nawierzchni.

Kolejnym przykładem, jednak o innej specyfice, jest Unia Rynku Budowlano-Inwestycyjnego działająca na rzecz zmiany istniejących regulacji prawa aby były bardziej przyjazne dla inwestycji w budownictwie. Celem nadrzędnym Unii Rynku jest obniżenie kosztów budowy infrastruktury drogowej, kosztów budownictwa mieszkaniowego i innych, poprzez zminimalizowanie biurokracji i skrócenie czasu na uzyskanie niezbędnych pozwoleń.

Instytucji wspierających w taki czy inny sposób budownictwo drogowe i inne jego rodzaje, jest w Polsce bardzo dużo. Nie sposób nawet wspomnieć o wszystkich. Pokazuje to jednak najdobitniej, że jest to temat cieszący się żywym zainteresowaniem, a branża charakteryzuje się stałym progresem, mimo gorszych okresów, szczególnie na przełomie ustrojowym oraz na początku obecnej dekady.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*