W miejscu prowadzenie robót budowlanych istnieje duże prawdopodobieństwo wypadku. Często jest to wynik nieprzestrzegania przepisów BHP. Powodem może być ich nieznajomość albo też lekceważenie. Trzeba sobie uświadomić, że brak dbałości w tym zakresie może skutkować odpowiedzialnością karną. Osoby, które szczególnie powinny dbać o realizację zasad BHP, to kierownik budowy i inspektor nadzoru inwestorskiego. Realizacja inwestycji budowlanych, większych nieruchomości ze względu na bardziej skomplikowany charakter robót ma z reguły zapewniony nadzór inwestorski na budowie. Zabezpiecza to interes inwestora, który z reguły nie ma odpowiedniego wykształcenia technicznego.
Przegląd okresowy obiektów budowlanych musi być przeprowadzany zgodnie z przepisami prawa budowlanego. W przypadku stwierdzonych nieprawidłowości należy usunąć uszkodzenia oraz uzupełnić braki, które mogłyby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia, mienia lub środowiska, a w szczególności mogą być powodem katastrofy budowlanej.
Rzeczoznawca, który przeprowadza ekspertyzy techniczne budynków będzie potrzebny, gdy stary, zniszczony budynek ma zostać przebudowany. W jego ekspertyzie znajdą się opisane uszkodzenia powstałe w budynku, typu pęknięcia, zawilgocenia, zagrzybienia oraz wnioski z których będzie wynikać dlaczego powstały i zalecenia co do sposobu ich usunięcia. Niezastosowanie się do treści ekspertyzy może skutkować nawet katastrofą budowlaną, ponieważ uwzględnia ona wszystkie parametry budynku, a szczególnie jego wady.
Budownictwo w Polsce
Prawie połowa budynków mieszkalnych w Polsce to te z okresu PRL. Dodatkową grupę stanowią budynki postawione jeszcze w okresie II RP i wcześniej. Pozostała część to budownictwo współczesne. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego dotyczącego budownictwa mieszkaniowego w Polsce, od stycznia do kwietnia 2015 roku oddano do użytku 41839 mieszkań. Dodatkowo raport Głównego Urzędu Statystycznego mówi o tym, że w analogicznym okresie wydano również 53944 pozwolenia na budowę mieszkań, co stanowi ponad 10% wzrostu w porównaniu z pierwszym kwartałem ubiegłego roku.
GUS badał również koniunkturę w budownictwie. Inwestorzy skarżyli się na niedobór wykwalifikowanej kadry pracowniczej, na niepewną sytuację gospodarczą oraz różnorodne koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w tym sektorze. Inwestorzy w branży budownictwa zwrócili uwagę również na niejasne i niespójne przepisy prawa budowlanego. Jak widać zostało jeszcze dużo do zrobienia, jednak ilość inwestycji w budownictwie może powodować umiarkowany optymizm. Dynamika budownictwa w Polsce pozwala wierzyć, że może być tylko lepiej.
Dużo informacji na temat budownictwa w Polsce dostarcza nam wydana przez GUS publikacja “Budownictwo- Wyniki Działalności w 2013 R.” . Na oficjalnej stronie Głównego Urzędu Statystycznego możemy zapoznać się z nią w sposób szczegółowy. W tej obszernej, polsko-angielskiej publikacji, zawarto istotne informacje na temat wyników budownictwa w omawianym okresie ze szczególnym uwzględnieniem produkcji budowlano - montażowej. W Polsce na przestrzeni ostatnich lat rozwój branży budowlanej przypomina sinusoidę, okresy spadku przeplatają się z okresami wzrostu liczby wznoszonych budynków.
Branża budowlana cechuje się różnymi możliwościami i wielowarstwowością. Jest to istotne ze względu na ilość usług jakie zaliczają się do budowlanych: budowa, przebudowa, montaż, remont czy rozbiórka.
Dodatkowo można do tego pojęcia wliczyć specjalistyczne roboty budowlane, wznoszenie budynków, budowa obiektów inżynierii zarówno lądowej jak i wodnej.
Branża budowlana określa potężne firmy, z własnym zapleczem maszyn i fachowców, oraz małe przedsiębiorstwa pracujące przy drobnych zleceniach. Jak widać, pod to pojęcie można podpiąć wiele czynności nie tylko stricte budowlanych. Jest to branża charakteryzująca się bardzo szybkim rozwojem i stałym zapotrzebowaniem na wykwalifikowanych pracowników.
Składa się z wykonawców i podwykonawców wzajemnie od siebie zależnych. Stały rozwój jest nieodłącznym elementem tej branży.
Definicję tej branży określa ustawa o prawie budowlanym z dnia 7 lipca 1994 r. (Dz.U.Nr 89, poz 414). Składają się na nią 3 różne ustawy, które regulują sfery zamówień publicznych, jakimi są roboty budowlane. Ustawy te wzajemnie się dopełniają, są nimi:
1. Prawo zamówień publicznych – dotyczy ono robót budowlanych jako zamówienia publicznego. Reguluje ono cały proces udzielenia zamówienia oraz zasady co do tego szczególnego przedmiotu zamówienia. W prawie zamówień publicznych, roboty budowlane są umieszczone min. w art. 13 p.z.p gdzie są określone trzy podstawowe kategorie przedmiotu zamówienia publicznego – usługi, dostawy i roboty budowlane:
“Art. 13a. 1. Zamawiający, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2, oraz ich związki, nie później niż 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ, sporządzają plany postępowań o udzielenie zamówień, jakie przewidują przeprowadzić w danym roku finansowym oraz zamieszczają je na stronie internetowej.
2. Plan postępowań o udzielenie zamówień zawiera w szczególności informacje dotyczące:
1) przedmiotu zamówienia;
2) rodzaju zamówienia według podziału na zamówienia na roboty budowlane, dostawy lub usługi;
3) przewidywanego trybu lub innej procedury udzielenia zamówienia;
4) orientacyjnej wartości zamówienia;
5) przewidywanego terminu wszczęcia postępowania w ujęciu kwartalnym lub miesięcznym.”
Roboty budowlane są tu zidentyfikowane jako odesłanie do odpowiednich zapisów prawa budowlanego. Regulacje dotyczące zamówień na roboty budowlane znajdują się również w art. 40 p.z.p., w art. 30 p.z.p gdzie odnoszą się do sposobu opisu przedmiotu zamówienia, oraz w art. 33 i 35 p.z.p. odnośnie ustalania wartości zamówienia i terminów.
2. Prawo budowlane pozwala poprawnie zdefiniować przedmiot zamówienia jakim są roboty budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118).
3. Kodeks cywilny, w art. 647-658, odnosi się do umowy o roboty budowlane, dotyczy formy tej umowy, zakresu robót, zapłaty, odpowiedzialności za szkody, szczegółów odbioru robót oraz o prawie odstąpienia od umowy. Na jego podstawie można ocenić stosunek prawny łączący obie strony – wykonawczą i zlecającą oraz konsekwencje cywilnoprawne w związku z zawarciem umowy.
Wszystkie trzy ustawy mają za zadanie regulować wzajemnie dopełniające się sfery zamówień publicznych, których przedmiotem są roboty budowlanych.
Dodaj komentarz