Kontrola obiektów budowlanych

Przegląd okresowy obiektów budowlanych

Za właściwe utrzymanie obiektu budowlanego, zgodnie z jego przeznaczeniem i wymaganiami ochrony środowiska odpowiada właściciel lub zarządca nieruchomości. Budynek musi być poddawany okresowym kontrolom, które są przeprowadzane przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje. Dla obiektów wielkopowierzchniowych przewidziane są kontrole półroczne. Ich zakres obejmuje sprawdzenie elementów budynków, które są narażone na szkodliwe wpływy atmosferyczne i niszczące działanie innych czynników. Chodzi o wyeliminowanie zagrożenia bezpieczeństwa osób, środowiska i konstrukcji budynku. O fakcie przeprowadzenia kontroli musi być powiadomiony organ nadzoru budowlanego.

kontrola-obiektow-budowlanych

Ekspertyzy techniczne budynków
Są konieczne w przypadku, gdy w budynku pojawią się pęknięcia lub rysy czy inne problemy w postaci zawilgocenia i zagrzybienia. Są one dość kosztowne, ponieważ przeprowadza je rzeczoznawca budowlany, który musi wszystkie spostrzeżenia poprzeć wyliczeniami. Ponadto musi on określić w jaki sposób naprawy mają być wykonane. Ocena stanu technicznego budynku może mieć też formę opinii, wystawionej na podstawie dokumentacji technicznej i oględzin obiektu.

Nadzór inwestorski na budowie
Gdy budynek ma być rozbudowany lub gdy ma być zmieniony jego charakter, konieczne będzie wykonanie opinii lub ekspertyzy. W przypadku, gdy wprowadzone zmiany będą miały duży zakres, należy uwzględnić nadzór inwestorski na budowie. Inspektor będzie sprawował kontrolę nad pracą kierownika budowy, co odciąży inwestora, który może nie posiadać odpowiedniej wiedzy technicznej.

Budownictwo w Polsce

Sektor budownictwa drogowego w Polsce daje pole do popisu inwestorom. Stan nawierzchni polskich dróg pozostawia wiele do życzenia. Sytuacja jednak powoli się polepsza. Coraz więcej dobrego, dzieje się w sferze budownictwa drogowego. Miejmy nadzieję, że ten trend się utrzyma.

Rokrocznie powstają nowe inicjatywy wspierające krajowe budownictwo drogowePrzykładowo polska placówka naukowa Instytut Badawczy Dróg i Mostów, za pomocą ekspertyz i konsultacji wspiera inwestycje, modernizacje oraz remonty dróg i mostów. Prace badawcze, a także wdrożeniowe realizują zakłady placówki. Są to między innymi zakład betonu, diagnostyki nawierzchni czy zakład technologii nawierzchni.

Kolejnym przykładem, jednak o innej specyfice, jest Unia Rynku Budowlano-Inwestycyjnego działająca na rzecz zmiany istniejących regulacji prawa aby były bardziej przyjazne dla inwestycji w budownictwie. Celem nadrzędnym Unii Rynku jest obniżenie kosztów budowy infrastruktury drogowej, kosztów budownictwa mieszkaniowego i innych, poprzez zminimalizowanie biurokracji i skrócenie czasu na uzyskanie niezbędnych pozwoleń.

Instytucji wspierających w taki czy inny sposób budownictwo drogowe i inne jego rodzaje, jest w Polsce bardzo dużo. Nie sposób nawet wspomnieć o wszystkich. Pokazuje to jednak najdobitniej, że jest to temat cieszący się żywym zainteresowaniem, a branża charakteryzuje się stałym progresem, mimo gorszych okresów, szczególnie na przełomie ustrojowym oraz na początku obecnej dekady.

Branża budowlana cechuje się różnymi możliwościami i wielowarstwowością. Jest to istotne ze względu na ilość usług jakie zaliczają się do budowlanych: budowa, przebudowa, montaż, remont czy rozbiórka.

Dodatkowo można do tego pojęcia wliczyć specjalistyczne roboty budowlane, wznoszenie budynków, budowa obiektów inżynierii zarówno lądowej jak i wodnej. 

Branża budowlana określa potężne firmy, z własnym zapleczem maszyn i fachowców, oraz małe przedsiębiorstwa pracujące przy drobnych zleceniach. Jak widać, pod to pojęcie można podpiąć wiele czynności nie tylko stricte budowlanych. Jest to branża charakteryzująca się bardzo szybkim rozwojem i stałym zapotrzebowaniem na wykwalifikowanych pracowników. 

Składa się z wykonawców i podwykonawców wzajemnie od siebie zależnych. Stały rozwój jest nieodłącznym elementem tej branży.

Definicję tej branży określa ustawa o prawie budowlanym z dnia 7 lipca 1994 r. (Dz.U.Nr 89, poz 414). Składają się na nią 3 różne ustawy, które regulują sfery zamówień publicznych, jakimi są roboty budowlane. Ustawy te wzajemnie się dopełniają, są nimi:

1. Prawo zamówień publicznych – dotyczy ono robót budowlanych jako zamówienia publicznego. Reguluje ono cały proces udzielenia zamówienia oraz zasady co do tego szczególnego przedmiotu zamówienia. W prawie zamówień publicznych, roboty budowlane są umieszczone min. w art. 13 p.z.p gdzie są określone trzy podstawowe kategorie przedmiotu zamówienia publicznego – usługi, dostawy i roboty budowlane:

“Art. 13a. 1.  Zamawiający, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1  i 2, oraz  ich  związki, nie  później niż 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ, sporządzają plany postępowań o udzielenie zamówień, jakie przewidują przeprowadzić w danym roku finansowym oraz zamieszczają je na stronie internetowej.

2. Plan postępowań o udzielenie zamówień zawiera w szczególności informacje dotyczące:

1) przedmiotu zamówienia;

2) rodzaju zamówienia według podziału na zamówienia na roboty budowlane, dostawy lub usługi;

3) przewidywanego trybu lub innej procedury udzielenia zamówienia;

4) orientacyjnej wartości zamówienia;

5) przewidywanego terminu wszczęcia postępowania w ujęciu kwartalnym lub miesięcznym.”

Roboty budowlane są tu zidentyfikowane jako odesłanie do odpowiednich zapisów prawa budowlanego. Regulacje dotyczące zamówień na roboty budowlane znajdują się również w art. 40 p.z.p., w art. 30 p.z.p gdzie odnoszą się do sposobu opisu przedmiotu zamówienia, oraz w art. 33 i 35 p.z.p. odnośnie ustalania wartości zamówienia i terminów.

2. Prawo budowlane pozwala poprawnie zdefiniować przedmiot zamówienia jakim są roboty budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118).

3. Kodeks cywilny, w art. 647-658, odnosi się do umowy o roboty budowlane, dotyczy formy tej umowy, zakresu robót, zapłaty, odpowiedzialności za szkody, szczegółów odbioru robót oraz o prawie odstąpienia od umowy. Na jego podstawie można ocenić stosunek prawny łączący obie strony – wykonawczą i zlecającą oraz konsekwencje cywilnoprawne w związku z zawarciem umowy.

Wszystkie trzy ustawy mają za zadanie regulować wzajemnie dopełniające się sfery zamówień publicznych, których przedmiotem są roboty budowlanych.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*