Kontakt

doredakcji@technobud.net.pl

Budownictwo w Polsce

Definicję tej branży określa ustawa o prawie budowlanym z dnia 7 lipca 1994 r. (Dz.U.Nr 89, poz 414). Składają się na nią 3 różne ustawy, które regulują sfery zamówień publicznych, jakimi są roboty budowlane. Ustawy te wzajemnie się dopełniają, są nimi:

1. Prawo zamówień publicznych – dotyczy ono robót budowlanych jako zamówienia publicznego. Reguluje ono cały proces udzielenia zamówienia oraz zasady co do tego szczególnego przedmiotu zamówienia. W prawie zamówień publicznych, roboty budowlane są umieszczone min. w art. 13 p.z.p gdzie są określone trzy podstawowe kategorie przedmiotu zamówienia publicznego – usługi, dostawy i roboty budowlane:

“Art. 13a. 1.  Zamawiający, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1  i 2, oraz  ich  związki, nie  później niż 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ, sporządzają plany postępowań o udzielenie zamówień, jakie przewidują przeprowadzić w danym roku finansowym oraz zamieszczają je na stronie internetowej.

2. Plan postępowań o udzielenie zamówień zawiera w szczególności informacje dotyczące:

1) przedmiotu zamówienia;

2) rodzaju zamówienia według podziału na zamówienia na roboty budowlane, dostawy lub usługi;

3) przewidywanego trybu lub innej procedury udzielenia zamówienia;

4) orientacyjnej wartości zamówienia;

5) przewidywanego terminu wszczęcia postępowania w ujęciu kwartalnym lub miesięcznym.”

Roboty budowlane są tu zidentyfikowane jako odesłanie do odpowiednich zapisów prawa budowlanego. Regulacje dotyczące zamówień na roboty budowlane znajdują się również w art. 40 p.z.p., w art. 30 p.z.p gdzie odnoszą się do sposobu opisu przedmiotu zamówienia, oraz w art. 33 i 35 p.z.p. odnośnie ustalania wartości zamówienia i terminów.

2. Prawo budowlane pozwala poprawnie zdefiniować przedmiot zamówienia jakim są roboty budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118).

3. Kodeks cywilny, w art. 647-658, odnosi się do umowy o roboty budowlane, dotyczy formy tej umowy, zakresu robót, zapłaty, odpowiedzialności za szkody, szczegółów odbioru robót oraz o prawie odstąpienia od umowy. Na jego podstawie można ocenić stosunek prawny łączący obie strony – wykonawczą i zlecającą oraz konsekwencje cywilnoprawne w związku z zawarciem umowy.

Wszystkie trzy ustawy mają za zadanie regulować wzajemnie dopełniające się sfery zamówień publicznych, których przedmiotem są roboty budowlanych.

Praca w budownictwie to jednak nie tylko budownictwo przemysłowe,budownictwo drogowe czy mieszkaniowe.Praca w budownictwie to także renowacja i modernizacja zabytków i innych obiektów budowlanych. Niezbędni są również specjaliści BHP. Praca w budownictwie to także projekty architektoniczne tworzone przez biura projektowe. Rynek jest więc bardzo szeroki i czeka na niego dużo wyzwań i oczekiwań, którym będzie musiał sprostać.

Nie od dzisiaj wiadomo że w każdym kraju, Polska nie jest tu wyjątkiem, są lepiej i gorzej opłacane branże. W sektorze budownictwa najlepiej zarabiają oczywiście inżynierzy - warto przypomnieć, że w czasach PRL-u nie było to regułą, a bywało wręcz odwrotnie. Jednak nadal nie są to zadowalające stawki. Inżynier budowy zarabia średnio 4  tyś. zł, dla porównania średnia dla programisty wyniosła w 2014 roku 5600 zł. W branży budowniczej najlepiej w 2014 roku wypadli architekci - mogli się pochwalić zarobkiem około 4700 brutto, najniższą stawkę oferowano murarzom, było to średnio 2500 zł brutto. Jednak płace  w sektorze budowlanym ciągle idą w górę. Najwięcej zarabiają właściciele prywatnych firm, których jednak krępują inwestycyjnie wysokie podatki i niebotyczny jak na warunki europejskie ZUS.

Branża jednak ewidentnie staje na nogi, mimo kłód pod nogi rzucanych przez polski rząd i nieżyciowe ustawy. Należy ufać, że progres się utrzyma i będzie można swobodnie inwestować w Polsce, która stanowi miejsce atrakcyjne, nie tylko dla polskich, ale również dla zagranicznych inwestorów.

Definicję tej branży określa ustawa o prawie budowlanym z dnia 7 lipca 1994 r. (Dz.U.Nr 89, poz 414). Składają się na nią 3 różne ustawy, które regulują sfery zamówień publicznych, jakimi są roboty budowlane. Ustawy te wzajemnie się dopełniają, są nimi:

1. Prawo zamówień publicznych – dotyczy ono robót budowlanych jako zamówienia publicznego. Reguluje ono cały proces udzielenia zamówienia oraz zasady co do tego szczególnego przedmiotu zamówienia. W prawie zamówień publicznych, roboty budowlane są umieszczone min. w art. 13 p.z.p gdzie są określone trzy podstawowe kategorie przedmiotu zamówienia publicznego – usługi, dostawy i roboty budowlane:

“Art. 13a. 1.  Zamawiający, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1  i 2, oraz  ich  związki, nie  później niż 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ, sporządzają plany postępowań o udzielenie zamówień, jakie przewidują przeprowadzić w danym roku finansowym oraz zamieszczają je na stronie internetowej.

2. Plan postępowań o udzielenie zamówień zawiera w szczególności informacje dotyczące:

1) przedmiotu zamówienia;

2) rodzaju zamówienia według podziału na zamówienia na roboty budowlane, dostawy lub usługi;

3) przewidywanego trybu lub innej procedury udzielenia zamówienia;

4) orientacyjnej wartości zamówienia;

5) przewidywanego terminu wszczęcia postępowania w ujęciu kwartalnym lub miesięcznym.”

Roboty budowlane są tu zidentyfikowane jako odesłanie do odpowiednich zapisów prawa budowlanego. Regulacje dotyczące zamówień na roboty budowlane znajdują się również w art. 40 p.z.p., w art. 30 p.z.p gdzie odnoszą się do sposobu opisu przedmiotu zamówienia, oraz w art. 33 i 35 p.z.p. odnośnie ustalania wartości zamówienia i terminów.

2. Prawo budowlane pozwala poprawnie zdefiniować przedmiot zamówienia jakim są roboty budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118).

3. Kodeks cywilny, w art. 647-658, odnosi się do umowy o roboty budowlane, dotyczy formy tej umowy, zakresu robót, zapłaty, odpowiedzialności za szkody, szczegółów odbioru robót oraz o prawie odstąpienia od umowy. Na jego podstawie można ocenić stosunek prawny łączący obie strony – wykonawczą i zlecającą oraz konsekwencje cywilnoprawne w związku z zawarciem umowy.

Wszystkie trzy ustawy mają za zadanie regulować wzajemnie dopełniające się sfery zamówień publicznych, których przedmiotem są roboty budowlanych.