Katastrofy budowlane

Katastrofa budowlana przeważnie jest wynikiem ludzkich błędów i braku kontroli. W jej wyniku dochodzi do zawalenie obiektu lub jego części a co gorsze- mogą zginąć ludzie. Jest wiele przyczyn, które mogą ją zainicjować.

katastrofy-budowlane

Nieprzestrzeganie przepisów BHP
Na terenie budowy konieczne jest zachowanie szczególnej ostrożności ze względu na charakter prowadzonych prac. Wszystkie osoby, które mają prawo tam przebywać, muszą mieć odpowiednie środki ochronne, wymagane przez przepisy BHP. Pracodawca oraz kierownik budowy są odpowiedzialni za ich przestrzeganie. W razie wypadku mogą być pociągnięci do odpowiedzialności karnej. Nadzór inwestorski na budowie jest korzystny dla inwestora, ponieważ zabezpiecza jego interesy. Inspektor nadzoru inwestorskiego kontroluje działania kierownika budowy i może wydawać mu polecenia. Obecność inspektora może się przyczynić do poważnego traktowania przepisów BHP.

Zagrożenia od instalacji i sieci
Przegląd okresowy obiektów budowlanych jest regulowany przez prawo budowlane. Właściciel lub zarządca budynku jest zobowiązany do zapewnienia jego wykonania. Mogą go przeprowadzać osoby posiadające uprawnienia. Obiekty wielkopowierzchniowe muszą być poddawane kontroli co najmniej 2 razy do roku. Zaniedbanie przeglądu może skutkować pożarem lub wybuchem gazu.

Ekspertyzy techniczne budynków
Stare budynki, które mają być przebudowane albo stan ich jest na tyle zły, że wymagają gruntownego remontu, muszą być dokładnie sprawdzone przez rzeczoznawcę budowlanego. Niekompletna ekspertyza lub jej brak może się przyczynić do zawalenia obiektu bądź awarii instalacji i sieci.

Budownictwo w Polsce

Definicję tej branży określa ustawa o prawie budowlanym z dnia 7 lipca 1994 r. (Dz.U.Nr 89, poz 414). Składają się na nią 3 różne ustawy, które regulują sfery zamówień publicznych, jakimi są roboty budowlane. Ustawy te wzajemnie się dopełniają, są nimi:

1. Prawo zamówień publicznych – dotyczy ono robót budowlanych jako zamówienia publicznego. Reguluje ono cały proces udzielenia zamówienia oraz zasady co do tego szczególnego przedmiotu zamówienia. W prawie zamówień publicznych, roboty budowlane są umieszczone min. w art. 13 p.z.p gdzie są określone trzy podstawowe kategorie przedmiotu zamówienia publicznego – usługi, dostawy i roboty budowlane:

“Art. 13a. 1.  Zamawiający, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1  i 2, oraz  ich  związki, nie  później niż 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ, sporządzają plany postępowań o udzielenie zamówień, jakie przewidują przeprowadzić w danym roku finansowym oraz zamieszczają je na stronie internetowej.

2. Plan postępowań o udzielenie zamówień zawiera w szczególności informacje dotyczące:

1) przedmiotu zamówienia;

2) rodzaju zamówienia według podziału na zamówienia na roboty budowlane, dostawy lub usługi;

3) przewidywanego trybu lub innej procedury udzielenia zamówienia;

4) orientacyjnej wartości zamówienia;

5) przewidywanego terminu wszczęcia postępowania w ujęciu kwartalnym lub miesięcznym.”

Roboty budowlane są tu zidentyfikowane jako odesłanie do odpowiednich zapisów prawa budowlanego. Regulacje dotyczące zamówień na roboty budowlane znajdują się również w art. 40 p.z.p., w art. 30 p.z.p gdzie odnoszą się do sposobu opisu przedmiotu zamówienia, oraz w art. 33 i 35 p.z.p. odnośnie ustalania wartości zamówienia i terminów.

2. Prawo budowlane pozwala poprawnie zdefiniować przedmiot zamówienia jakim są roboty budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118).

3. Kodeks cywilny, w art. 647-658, odnosi się do umowy o roboty budowlane, dotyczy formy tej umowy, zakresu robót, zapłaty, odpowiedzialności za szkody, szczegółów odbioru robót oraz o prawie odstąpienia od umowy. Na jego podstawie można ocenić stosunek prawny łączący obie strony – wykonawczą i zlecającą oraz konsekwencje cywilnoprawne w związku z zawarciem umowy.

Wszystkie trzy ustawy mają za zadanie regulować wzajemnie dopełniające się sfery zamówień publicznych, których przedmiotem są roboty budowlanych.

Firmy remontowo-budowlane to najpopularniejszy typ działalności w praktycznie każdym województwie. Jedynie na Mazowszu ustępują pod tym względem usługom finansowym i doradczym, zajmując drugie miejsce (55 159 podmiotów). 

W sąsiednim województwie łódzkim usługi budowlano-remontowe zajmują pierwsze miejsce z wynikiem 20669 firm. Na Śląsku w tej branży działa 36 776 podmiotów, a w Wielkopolsce 56 794 firm. Przedsiębiorstwa z sektora usług budowlano-remontowych stanowią również większość na Pomorzu: o sile tej branży stanowi 27 647 działalności. Podobna zależność jest również widoczna na Podkarpaciu, gdzie działa 18 108 firm budowlano-remontowych.

Definicję tej branży określa ustawa o prawie budowlanym z dnia 7 lipca 1994 r. (Dz.U.Nr 89, poz 414). Składają się na nią 3 różne ustawy, które regulują sfery zamówień publicznych, jakimi są roboty budowlane. Ustawy te wzajemnie się dopełniają, są nimi:

1. Prawo zamówień publicznych – dotyczy ono robót budowlanych jako zamówienia publicznego. Reguluje ono cały proces udzielenia zamówienia oraz zasady co do tego szczególnego przedmiotu zamówienia. W prawie zamówień publicznych, roboty budowlane są umieszczone min. w art. 13 p.z.p gdzie są określone trzy podstawowe kategorie przedmiotu zamówienia publicznego – usługi, dostawy i roboty budowlane:

“Art. 13a. 1.  Zamawiający, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1  i 2, oraz  ich  związki, nie  później niż 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ, sporządzają plany postępowań o udzielenie zamówień, jakie przewidują przeprowadzić w danym roku finansowym oraz zamieszczają je na stronie internetowej.

2. Plan postępowań o udzielenie zamówień zawiera w szczególności informacje dotyczące:

1) przedmiotu zamówienia;

2) rodzaju zamówienia według podziału na zamówienia na roboty budowlane, dostawy lub usługi;

3) przewidywanego trybu lub innej procedury udzielenia zamówienia;

4) orientacyjnej wartości zamówienia;

5) przewidywanego terminu wszczęcia postępowania w ujęciu kwartalnym lub miesięcznym.”

Roboty budowlane są tu zidentyfikowane jako odesłanie do odpowiednich zapisów prawa budowlanego. Regulacje dotyczące zamówień na roboty budowlane znajdują się również w art. 40 p.z.p., w art. 30 p.z.p gdzie odnoszą się do sposobu opisu przedmiotu zamówienia, oraz w art. 33 i 35 p.z.p. odnośnie ustalania wartości zamówienia i terminów.

2. Prawo budowlane pozwala poprawnie zdefiniować przedmiot zamówienia jakim są roboty budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118).

3. Kodeks cywilny, w art. 647-658, odnosi się do umowy o roboty budowlane, dotyczy formy tej umowy, zakresu robót, zapłaty, odpowiedzialności za szkody, szczegółów odbioru robót oraz o prawie odstąpienia od umowy. Na jego podstawie można ocenić stosunek prawny łączący obie strony – wykonawczą i zlecającą oraz konsekwencje cywilnoprawne w związku z zawarciem umowy.

Wszystkie trzy ustawy mają za zadanie regulować wzajemnie dopełniające się sfery zamówień publicznych, których przedmiotem są roboty budowlanych.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*