Bezpieczeństwo na budowie i w obiekcie

Stan bezpieczeństwa pracy, szczególnie na budowie należy monitorować i w razie potrzeby dokonywać korekty. Przeprowadzone audyty czy kontrole powinny być pomocne w przewidywaniu sytuacji niebezpiecznych. Miejsce realizacji inwestycji budowlanej jest szczególnie niebezpieczne, co jest spowodowane charakterem prac tam prowadzonych. Kierownik budowy oraz inwestor są odpowiedzialni za prawidłowe stosowanie przepisów BHP a obecność inspektora nadzoru inwestorskiego będzie sprzyjać ich przestrzeganiu. Nadzór inwestorski na budowie jest sytuacją korzystną dla inwestora, któremu przeważnie brak odpowiedniego wykształcenia technicznego. Jako pracodawca ponosi on dużą odpowiedzialność, jednak obecność inspektora zwalnia go z niej częściowo.

bezpieczenstwo-na-budowie-i-w-obiekcie

Zakończenie pewnego etapu budowy obiektu może wymagać przeprowadzenia ekspertyzy technicznej. Jej cel to kontrola powstałych uszkodzeń typu pęknięcia, rysy, zawilgocenia. Ekspertyzy techniczne budynków przeprowadzane przez rzeczoznawcę budowlanego, mogą mieć znaczenie w przypadku zarzutów postawionych inwestorowi i w postępowaniu sądowym. Sytuacje te dotyczą przeważnie nieuczciwości inwestora bądź zdarzeń na budowie, gdy dojdzie do wypadku.

Obowiązkowo przeprowadza się przegląd okresowy obiektów budowlanych. Niedopilnowanie tej czynności przez zarządcę bądź właściciela obiektu, może się skończyć konsekwencjami na gruncie prawa karnego. Obiekty wielkopowierzchniowe muszą być poddane takiej kontroli min. 2 razy do roku.

Budownictwo w Polsce

Definicję tej branży określa ustawa o prawie budowlanym z dnia 7 lipca 1994 r. (Dz.U.Nr 89, poz 414). Składają się na nią 3 różne ustawy, które regulują sfery zamówień publicznych, jakimi są roboty budowlane. Ustawy te wzajemnie się dopełniają, są nimi:

1. Prawo zamówień publicznych – dotyczy ono robót budowlanych jako zamówienia publicznego. Reguluje ono cały proces udzielenia zamówienia oraz zasady co do tego szczególnego przedmiotu zamówienia. W prawie zamówień publicznych, roboty budowlane są umieszczone min. w art. 13 p.z.p gdzie są określone trzy podstawowe kategorie przedmiotu zamówienia publicznego – usługi, dostawy i roboty budowlane:

“Art. 13a. 1.  Zamawiający, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1  i 2, oraz  ich  związki, nie  później niż 30 dni od dnia przyjęcia budżetu lub planu finansowego przez uprawniony organ, sporządzają plany postępowań o udzielenie zamówień, jakie przewidują przeprowadzić w danym roku finansowym oraz zamieszczają je na stronie internetowej.

2. Plan postępowań o udzielenie zamówień zawiera w szczególności informacje dotyczące:

1) przedmiotu zamówienia;

2) rodzaju zamówienia według podziału na zamówienia na roboty budowlane, dostawy lub usługi;

3) przewidywanego trybu lub innej procedury udzielenia zamówienia;

4) orientacyjnej wartości zamówienia;

5) przewidywanego terminu wszczęcia postępowania w ujęciu kwartalnym lub miesięcznym.”

Roboty budowlane są tu zidentyfikowane jako odesłanie do odpowiednich zapisów prawa budowlanego. Regulacje dotyczące zamówień na roboty budowlane znajdują się również w art. 40 p.z.p., w art. 30 p.z.p gdzie odnoszą się do sposobu opisu przedmiotu zamówienia, oraz w art. 33 i 35 p.z.p. odnośnie ustalania wartości zamówienia i terminów.

2. Prawo budowlane pozwala poprawnie zdefiniować przedmiot zamówienia jakim są roboty budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118).

3. Kodeks cywilny, w art. 647-658, odnosi się do umowy o roboty budowlane, dotyczy formy tej umowy, zakresu robót, zapłaty, odpowiedzialności za szkody, szczegółów odbioru robót oraz o prawie odstąpienia od umowy. Na jego podstawie można ocenić stosunek prawny łączący obie strony – wykonawczą i zlecającą oraz konsekwencje cywilnoprawne w związku z zawarciem umowy.

Wszystkie trzy ustawy mają za zadanie regulować wzajemnie dopełniające się sfery zamówień publicznych, których przedmiotem są roboty budowlanych.

Prawie połowa budynków mieszkalnych w Polsce to te z okresu PRL. Dodatkową grupę stanowią budynki postawione jeszcze w okresie II RP i wcześniej. Pozostała część to budownictwo współczesne. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego dotyczącego budownictwa mieszkaniowego w Polsce, od stycznia do kwietnia 2015 roku oddano do użytku 41839 mieszkań. Dodatkowo raport Głównego Urzędu Statystycznego mówi o tym, że w analogicznym okresie wydano również 53944 pozwolenia na budowę mieszkań, co stanowi ponad 10% wzrostu w porównaniu z pierwszym kwartałem ubiegłego roku.

GUS badał również koniunkturę w budownictwie. Inwestorzy skarżyli się na niedobór wykwalifikowanej kadry pracowniczej, na niepewną sytuację gospodarczą oraz różnorodne koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej w tym sektorze. Inwestorzy w branży budownictwa zwrócili uwagę również na niejasne i niespójne przepisy prawa budowlanego. Jak widać zostało jeszcze dużo do zrobienia, jednak ilość inwestycji w budownictwie może powodować umiarkowany optymizm. Dynamika budownictwa w Polsce pozwala wierzyć, że może być tylko lepiej.

Dużo informacji na temat budownictwa w Polsce dostarcza nam wydana przez GUS publikacja “Budownictwo- Wyniki Działalności w 2013 R.” . Na oficjalnej stronie Głównego Urzędu Statystycznego możemy zapoznać się z nią w sposób szczegółowy. W tej obszernej, polsko-angielskiej publikacji, zawarto istotne informacje na temat wyników budownictwa w omawianym okresie ze szczególnym uwzględnieniem produkcji budowlano - montażowej. W Polsce na przestrzeni ostatnich lat rozwój branży budowlanej przypomina sinusoidę, okresy spadku przeplatają się z okresami wzrostu liczby wznoszonych budynków.

Budownictwo przemysłowe w Polsce przechodziło słabszy okres szczególnie na początku obecnej dekady i u schyłku poprzedniej. Podobnie przedstawiała się sprawa z budownictwem indywidualnym. Jednak obecnie ten specyficzny sektor budownictwa jakim jest budownictwo przemysłowe notuje z roku na rok widoczną poprawę.

Łączna wartość inwestycji w budownictwie przemysłowym stale rośnie. Budownictwo przemysłowe obejmuje swym zakresem inwestycje związane z energetyka, budowę rurociągów, magazynów i innych budynków przemysłowych oraz fabryk. W ostatnich latach budownictwo przemysłowe odnotowało zarówno wzrost popytu, jak i wzrost podaży. Inwestorzy mają możliwość wyboru wykonawców spośród wielu wyspecjalizowanych przedsiębiorstw.

Dość niedomagający polski system fiskalny sprawia, że duża część inwestorów z branży budownictwa przemysłowego ucieka za granicę. Zjawisko jest powszechne i jeśli rząd krajowy nie będzie potrafił zatrzymać polskich inwestorów, kapitał będzie stale odpływał.

Mimo że budownictwo przemysłowe w Polsce generuje ogromne zyski, straty ze względu na nieprzystępne przepisy prawa odstraszają potencjalnych kontrahentów i inwestorów. Ucieczka przed wysokimi składkami ZUS i podatkami osiągnęła już skalę niemalże masową. Do 2013 za granicę przeniosło się kilkadziesiąt tysięcy polskich przedsiębiorców.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*